#Post Title #Post Title #Post Title

Andalúzia kincsei 3. - őskori barlangrajzok

Mindenkinek van egy álomúticélja, amikor útnak indul. Amit mindenképp meg akar nézni, ha már ott van. Nekem ez Altamira volt. Merthogy életemben nem láttam még őskori barlangrajzokat. Aztán persze kikötöttünk itt délen, és amikor ránéztem a térképre, kiderült, hogy Altamira olyan messze van, hogy jobban járok, ha ha legközelebb egyenesen odarepülök, mert innen szinte egy teljes nap lenne odaautózni. Mielőtt nagyon elkeseredtem volna, szerencsére kiderült, nem kell teljesen feladni az álmom, mert Andalúziában is vannak őskori barlangrajzok. Sőt, a legrégibbek éppen itt vannak.

A legegyszerűbb megoldásnak a nerjai barlang tűnt, ami közel is van, kiépített, nagy barlang és az útikönyvemben az szerepelt, hogy húszezer éves barlangrajzok vannak benne. Ez az állítás azonban sok szempontból vérzett.
Az igaz, hogy Nerja gyönyörű - egy hatalmas cseppkőbarlang, kiépített, kényelmesen bejárható betonutakkal, kevés lépcsővel, tehát akár kisgyerekkel is el lehet menni. Nem vezetett túra van, mindenki saját tempójában fedezheti fel, és rendes világítás is van benne. Mi ugyan vittünk kabátot, de nem kellett volna - nem igazán hideg a klíma, bár nyilván 40 fokból talán jobban érezni lehet a különbséget.
A hely amúgy meglepően modern, hatalmas parkoló, busz jár ide a városból, mellette egy nagy shop, ahol mindenféle barlangos szuvenírt lehet venni, még mesekönyvet is, büfével, mosdóval. Szóval igazán kívánni se lehet jobbat. Amint belép az ember a barlangba, már kattintják is róla a fotót - persze nem kötelező megvenni, de én mindig örülök, ha lehetőségem van az egész családról képet készíttetni valakivel mert máskülönben mindig lemarad valaki. A kiírás szerint amúgy a barlangban tilos vakuval fotózni - de bár rengeteg teremőr van, senkire nem szólnak ezért.
Aki még nem járt cseppkőbarlangban, annak igazán nagy élmény, csak ajánlani tudom: hatalmas termekkel, a világ egyik legnagyobb cseppkőoszlopával (32 méter magas) és több, nagy belmagasságú teremmel, ahol igazán törpének érezheti magát az ember. Igazán hangulatos a világítás, szerintem jól megtervezték a látványt, világosabb és sötétebb részek követik egymást. A mi kedvencünk a nagyterem volt, ami pont olyan volt, mint az Indiana Jones és a végzet templomában a híres barlang, ahol a csillével menekülnek. A sok kis cseppkő, mint megannyi apró faragvány díszíti itt a barlangot, mint egy régi romváros, egy elhagyatott templom. Szóval sokféle izgalmas dolgot láttunk  - de azokat a híres barlangrajzokat, amikkel reklámozni szokták a barlangot, sehol nem találtuk.
Megkérdeztük az egyik teremőrt, aki összevissza mismásolt, először, azt mondta, hogy a rajzok már nincsenek meg (WTF???) aztán azt, hogy elvitték a múzeumba, ami lenn van a városban (WTF újra) aztán azt, hogy a honlapon kell előre bejelentkezni, mert egy elzárt részen van, és csak tíz éven felüli gyerekekkel lehet látogatni, de csak limitált számú látogatót egednek be.
Hogy mi az igazság, azt nem tudom, mert a honlapon semmiféle lehetőséget nem találtunk arra nézve, hogy hol lehet erre jelentkezni, még csak utalást sem, de ezek a spanyol honlapok amúgy ritkán vannak a helyzet magaslatán, ritkán adnak használható infót. Aztán hogy jobban utánanéztem, ki is derült, hogy az én útikönyvem persze nem tudja jól, mert az itt található festményeket nem a homo sapiens készítette, hanem a neandervölgyi, és nem is húszezer évesek, hanem 40, de ez nem biztos, mert most csinálják épp a szénizotópos vizsgálatot.

A rajz, ami minden Nerjás szuveníren amúgy ott van, egy érdekes, kettős spirált ábrázol, de nem valószínű, hogy a neandervölgyi a DNS-ét akarta volna így megőrizni, (volt egy ilyen elmélet is) valószínűbb, hogy fókákat ábrázol a rajz. Mit mondjak, mindenki döntse el maga, mit lát benne.
Szóval a barlang jó kis program volt, de az én ősemberrajzos igényemet nem elégítette ki, így tovább kutattam és kiderült, ha igazi barlangrajzot akarok nézni, akkor a Cueva de la Piletához kell elmennem.
Bevallom, én már akkor rosszul lettem, amikor a térképen megnéztem, merre van - merthogy légvonalban ugyan közel, de egy brutális szerpentinen keresztül lehet csak odajutni. Mivel én nem nagyon bírom a kanyargós utakat, és a lányok is hajlamosak a rosszullétre, így addig halasztottuk a dolgot, ameddig csak lehetett. De mivel a hónapok teltek, az út meg nem akart kiegyenesedni, végül a héten rászántuk magunkat a kirándulásra. (Csak nem mehetünk el anélkül, hogy ezt látnánk, ha már itt vagyunk...) Mivel előtte elolvastuk a neten, hogy tíz éves kor alatt ez a barlang sem ajánlott, végül úgy döntöttük, Bende menjen az oviba, míg mi letudjuk a túrát. Nem volt rossz döntés.
Megjegyzem, nem tilos elvinni kisebb gyerekeket sem, de a barlang honlapján pontosan leírják, hogy a parkolóból 110 lécső vezet a barlangig, az egy órás túra alatt pedig újabb 200 lépcsőt kell megmászni, benn nincs világítás, kifejezetten kérik, hogy senki ne nyúljon a falakhoz és azt is, hogy próbáljon meg mindenki csendben menni, mert különben nem fogja a csoport hallani a vezetőt. Nyilván egy 7-8-9 éves gyereknek nem okoz gondot ezeknek a szabályoknak a betartása, de egy háromévessel azért nehezebb betartatni a szabályokat.
Szóval Bendét nem vittük - és ezt nem bántam. Először is azért, mert az út tényleg rémes volt. Majdnem kétórán át kanyarogtunk, sok esetben csak egysávos volt az út, beláthatatlan kanyarokkal. (Nekem ez amúgy horror kategória, de hozzáteszem, a férjem gyorsan és biztonságosan vezet, aki nem annyira rutinos és bátor vezető, annak az út simán eltarthat dupla annyi ideig is...) Kitáblázva sincsen, hogy merre kell menni, erőteljesen használni kell a térképet, könnyű eltévedni.A két óra alatt összesen talán 3-4 táblát láttunk, ami jelezte, merre kell menni. Elágazás jóval több volt.
A barlang mindenben ellentéte a Nerjainak. Aki odamegy, az legyen vele tisztában, hogy se mosdó, se büfé nincs, tehát minden ilyen igényét jóval előtte intézze el. (Falu sincs a közelben amúgy...) Egy picike parkoló van a hegy lábánál, a 110 lépcsőt pedig úgy kell elképzelni, hogy óriás sziklákat egymásra dobáltak és minden foknál körülbelül kétszer akkorát kell lépni, mint ahogyan kényelmes lenne. Az út mellett csak egy vékony vaskorlát van, az egy méter alatti gyerekek szerintem simán kieshetnek alatta. Szóval tényleg nem egy gyerekbiztos program.
A barlang 9-13-ig és 16-18 között van nyitva - a szieszta, ugyebár az szent. Egyszerre 25 embert engednek be. Mi délre értünk oda és nagyon megkönnyebbültünk, mert rajtunk kívül 8 másik ember volt csak ott, igaz, ez hétköznap délelőtt volt, tehát azt tudni lehetett, hogy beférünk a 25-be. A jegypénztárnak tűnő kis házikó ablakában volt egy cetli, hogy a legközelebbi csoport 11.30-kor indul, ami ugyebár 12-kor nem túl informatív. De mivel tudtuk, hogy egy órás a túra (köbö) gondoltuk, akkor 12.30-kor kijönnek. És itt jött az aggodalom. Vajon 12.30-kor indítanak még egy túrát? Vagy azt mondják, hogy sorry, jöjjünk vissza délután négyre. Vajon az, hogy 13-ig vannak nyitva azt jelenti, hogy akkor becsukják a barlangot és kész, vagy azt, hogy akkor indul az utolsó csoport? Erre nézve semmiféle infónk nem volt, de azt tudtuk, hogy ezt a brutális szerpentines utat nem tesszük meg mégegyszer a barlang kedvéért, Bende ovija viszont f4-kor bezár, szóval várni nincs esélyünk. Most, vagy soha. Amikor 12.40-kor még mindig nem jött ki senki, kezdtem elveszíteni a reményt. Végül is simán mondhatják, hogy 20 perc múlva záróra, ezt bizony lekéstük.
De szerencsére a vezető jó fej volt és háromnegyed egykor még indított egy utolsó csoportot. Három ember kapott egy lámpást, itt ugyanis nincs világítás, és elindultunk a csúszós, vizes lépcsőkön. Bár ez is kiépített barlang, szóval nem kell kúszni, mászni - azért jóval hidegebb és megterhelőbb benne a séta, mint Nerjában. Túracipő, zokni ajánlott, de a pulcsi azért elég, mert a 200 lécső megmászása közben azért rendesen kimelegszik az ember, ráadásul figyelni kell, mert csúszósak a kövek, könnyen el lehet esni.

Én nagyon szeretem a vezetett túrákat és ez a pasi nagyon érdekeseket mesélt a barlangról és persze a rajzokról is. Megtudtuk, itt van Európában a legtöbb őskori barlangrajz - 3000 darab. Jó része sajnos nem látogatható részen, (például ahol az ősember kéznyoma van) és ez az egyik legősibb egész Európában, amit a homo sapiens készített, 30.000 éves. (Ennél ősibb csak Ausztráliában van, azok 45 ezer évesek, és persze ott a nerjai is, mondom én, de az ugye neandervölgyi, ami egy másik emberfaj.)
Persze itt is vannak gyönyörű cseppkövek, és denevéreket is láttunk, sőt van egy barlangi tó is, ami nagyon szép, és nekem az is tetszik, hogy itt minden nedves volt, nem olyan szárazka, mint Nerja, minden olyan nagyon élő volt, látszik, hogy nagyon vigyáznak rá. Ennek keretében amúgy a barlangban nem szabad fotózni. Se videózni. Se vakuval, se anélkül, se sehogy. És kész. A barlangrajzok előtt pedig drótháló van, tehát nem is lehet igazán a közelükbe menni.
De ezek így is lélegzetelállítóak. Az ember egyszerűen libabőrös lesz a tudattól, hogy ezt az ősember csinálta. Bemászott ide és festett, rajzolt. Sokat, sokfélét, pirosat, feketét, barnát. Bikát, kecskét, embert, vadászatot, péniszt és vulvát (naná) és persze fókát is. Én mondjuk a fókákat eddig a hideg éghajlattal kötöttem össze, de persze ki tudja, lehet, hogy 30 ezer évvel ezelőtt még hideg volt errefelé. Van, ahol csak 1-2 kisebb kép van, másutt több. Van olyan, ami agyon pontos és felismerhető, van amelyik absztrakt. Van, amiről tudják, mi célt szolgálhatott, például naptár lehetett - másokról fogalmuk sincsen.
Életem egyik legnagyobb élménye volt, tudni azt, hogy most valami olyan van a szemem előtt, ami 30 ezer éves, sokezer évvel a piramisok előtt készült, pedig milyen sérülékeny - hiszen állatzsírból, szénből készült. Isteni szerencse, hogy fennmaradt. És ki tudja, meddig látható még - hiszen sok régi barlangot, ahol őskori rajzok vannak, már lezártak, mert az évi sokezer látogató által kilélegzett szén-dioxid elpusztítja ezt a törékeny csodát. Ezért zárták be Altamirát is, és bár állítólag most megnyílt, csak nagyon kevés embert engednek be, és a jegyre akár egy évet is kell várni.
Szóval nem mondom, Nerja gyönyörű volt - de aki igazán egyedi élményre vágyik, és épp a közelben jár, az semmiképp ne hagyja ki a Cueva de la Piletát, mert igazán egyedi élményben lesz része!